Lezingen

CursussenLezingenStudiedagen

mei
25
vr
Hatsjepsoet: de vrouw die koning werd @ Den Haag
mei 25 @ 14:30

Door Nicky van de Beek MA

Maätkare Hatsjepsoet regeerde meer dan 20 jaar lang als koning tijdens de 18e dynastie. Hoewel ze haar carrière begon als koningin van Thoetmosis II en regentes van Thoetmosis III, werd ze op den duur tot koning gekroond. Tijdens haar regering ondernam ze succesvolle handelsexpedities en bouwde enkele van de mooiste monumenten in de Egyptische geschiedenis. De manier waarop ze zich presenteerde was hierbij van groot belang, en dit politieke spel speelde ze op voortreffelijke wijze. In deze lezing bekijken we de loopbaan van Hatsjepsoet van begin tot eind, en proberen we enkele vragen te beantwoorden: Wat bewoog Hatsjepsoet om koning te worden? Welke rol speelde de architect Senenmoet? Wie ondernam de damnatio memoriae tegen Hatsjepsoet’s nalatenschap? En is de mummie in KV60 echt van haar?

Aanmelden

sep
14
vr
Een buitenlander onder de goden: Resjep in het Oude Egypte @ Den Haag, Mehen Studiecentrum
sep 14 @ 14:30 – 16:30

Jolieke van ’t Hoff

Het Nieuwe Rijk wordt vaak gezien als het hoogtepunt van het Egyptische Rijk; niet alleen vanwege de prachtige materiële cultuur die we uit deze tijd hebben, maar ook door de ontwikkelingen op sociaal-economisch en religieus gebied. Een van de religieuze ontwikkelingen was de opkomst van verschillende buitenlandse goden die opgenomen werden in het Egyptische pantheon. Onder deze goden valt Resjep, een Syro-Kanaänitische god die geassocieerd lijkt te worden met oorlogsvoering en genezing. De vraag die direct naar voren komt is: ‘Hoe komt de god Resjep in Egypte terecht en in hoeverre verschilt de Egyptische Resjep van de Syro-Kanaänitische versie?’ Om deze vraag te kunnen beantwoorden zullen we onder andere onderzoeken wat de religieuze rol en betekenis van de god Resjep was in Egypte. Hoe komt het vereren van de god tot uiting en welke ontwikkelingen heeft deze doorgemaakt?

Er zal voornamelijk gekeken worden naar iconografisch en tekstueel bronnenmateriaal. De titulatuur van Resjep is hierbij een belangrijk element aangezien de titels op zijn functies en eventuele relaties met andere goden kunnen wijzen. Tevens zou de inhoud van de stèles ons iets kunnen vertellen over de invulling van zijn cultus. De lezing is opgedeeld in twee delen: in het eerste deel van de lezing zullen we de Levantijnse oorsprong van Resjep bekijken, waarna we ons in de tweede helft zullen focussen op zijn cultus in Egypte.

Aanmelden

nov
21
wo
De typologie van vroeg Ramessidische graven in Sakkara: het materiaal van Hormin in context @ Mehen Studiecentrum, Den Haag
nov 21 @ 14:30

Fania Kruijf MA

De al ontdekte vroeg Ramessidische graven in Sakkara hebben een andere opbouw en een ander decoratie schema dan de graven uit de achttiende dynastie. Een typologie van deze graven bestond echter nog niet. Hormin was als “Opzichter van de Harem” onder Seti I en Ramses II enorm succesvol. De kwaliteit van het materiaal uit Hormin’s verloren graf, nu te bewonderen in meerdere musea over de wereld, duidt op een prachtig graf dat qua rijkdom wellicht te vergelijken valt met overdadige graven zoals wij die van onder meer Horemheb kennen. Dit materiaal zal aan de hand van de typologie in context worden geplaatst om zo meer over Hormin en zijn verloren graf te weten te komen.

Aanmelden

jan
23
wo
Herrie in het hiernamaals. Geluiden in het dodenrijk @ RMO, Leemanszaal
jan 23 @ 14:00

Jan Koek

Het blijkt dat geluid voor de oude Egyptenaren onontbeerlijk is om de wereld te scheppen en in stand te houden (wedergeboorte). In het 8e uur van het Amdoeat (“Dat wat in het hiernamaals is”) worden tien holen beschreven met elk hun eigen geluid. Na bespreking van alle holen zal duidelijk worden dat ook deze geluiden het scheppingsproces bevorderen.

Aanmelden

mrt
20
wo
Volksgeloof in Assioet tijdens het Nieuwe Rijk. De Salakhana-stèles @ RMO, Leemanszaal
mrt 20 @ 14:00

Jan Koek

In 1922 werden door G. Wainwright ruim 500 stèles gevonden in het graf van Djefai-Hapy III, nomarch van Assioet tijdens de 12e dynastie. Gedurende het Nieuwe Rijk werden deze stèles en andere objecten, zoals kleine beeldjes, in dit graf geplaatst. Het graf staat bekend als het Salakhana graf. Aan de hand van een aantal van deze stèles zal een beeld gegeven worden van het volksgeloof in Assioet.

Aanmelden